ОСНОВИ СТВОРЕННЯ ІНТЕРОПЕРАБЕЛЬНИХ ГЕОПРОСТОРОВИХ ДАНИХ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ГЕОПРОСТОРОВИХ ДАНИХ

Основи створення інтероперабельних геопросторових даних для розвитку національної інфраструктури геопросторових даних

Спеціальна професійна (сертифікатна) програма
Джерело фінансування - Iнші умови
Форма навчання - Дистанційна
Напрям:
  • розвиток національної інфраструктури геопросторових даних (СП)
Компетентності:
  • інші

Опис програми:

Напрям(и) підвищення кваліфікації, який (які) охоплює програма: з питань розвитку національної інфраструктури геопросторових даних.

Перелік професійних компетентностей, на підвищення рівня яких спрямовано програму: прийняття ефективних рішень; компетентності в предметній сфері національної інфраструктури геопросторових даних, зокрема за компонентами інституційного, нормативного забезпечення НІГД, організації та управління процесами створення інтероперабельних геопросторових даних.

Загальна мета: формування у посадових осіб, які виконують функції держателів геопросторових даних, компетентностей та знань, достатніх для організації та управління процесами зі створення інтероперабельних геопросторових даних, специфікацій та їх метаданих.

Очікувані результати навчання. За результатами навчання слухачі повинні демонструвати:

знання законодавчого та нормативно-технічного забезпечення діяльності в сфері національної інфраструктури геопросторових даних, складу компонентів і технічної архітектури НІГД; змісту поняття інтероперабельності у нормативному, інституційному і технологічному забезпеченні, методів і засобів її досягнення у НІГД; призначення, складу та основних положень національних і міжнародних стандартів, пов’язаних із процесами створення, постачання та використання інтероперабельних геопросторових даних НІГД; технології та правил моделювання геопросторових даних для використання у геоінформаційних системах у відповідності до вимог міжнародних та національних стандартів і положень INSPIRE; призначення, структури та змісту специфікацій та метаданих для наборів геопросторових даних, основні етапи і вимоги до моделювання геопросторових даних, вимог до якості даних, їх цілісності та сумісності.

уміння аналізувати сферу, у якій здійснює діяльність посадовець, з метою створення специфікації геопросторових даних, прикладної схеми та каталогу об’єктів; застосовувати методологію модельно-керованої архітектури під час реалізації інформаційних систем та баз геопросторових даних; дотримуватись вимог до розроблення каталогів об’єктів та їх атрибутів, прикладних схем наборів геопросторових даних; документувати результати моделювання геопросторових даних у специфікаціях та у метаданих.

навички використання чинного законодавства і національних та міжнародних стандартів у сфері національної інфраструктури геопросторових даних для досягнення законодавчої та організаційної інтероперабельності; розроблення специфікації геопросторових даних; використання технологічної схеми моделювання геопросторових даних у практичній діяльності; розроблення каталогу об’єктів та їх атрибутів, прикладні схеми наборів геопросторових даних; реєстрації та оновлення метадані на національному геопорталі НІГД.

Додаткова інформація:

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Модуль 1. Нормативне забезпечення, інституційні засади та архітектура НІГД

Тема 1. Призначення, компоненти та основні поняття національної інфраструктури геопросторових даних

Передумови розвитку національної інфраструктури геопросторових даних. Призначення та основні принципи національної інфраструктури геопросторових даних. Компоненти національної інфраструктури геопросторових даних. Архітектура національної інфраструктури геопросторових даних.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2. Законодавство України у сфері НІГД

INSPIRE Директива Європейського парламенту і ради 2007/2/ЄС. Структура, склад та зміст законодавства в сфері національної інфраструктури геопросторових даних. Інкорпорація нормативних актів. Законодавчий рівень інтероперабельності. Склад базових геопросторових даних та основні геоінформаційні ресурси та інші інформаційні ресурси (матеріали) для створення та оновлення наборів базових геопросторових даних. Склад геопросторових даних, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та інші держателі, відповідальні за створення та оновлення наборів геопросторових даних та метаданих.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3. Стандартизація географічної інформації 

Організація стандартизації у сфері географічної інформації. Огляд комплексу стандартів серії ISO 19100 «Географічна інформація/Геоматика». Специфікації та стандарти консорціуму OGC. Специфікації, стандарти та профілі стандартів «для розвитку національної інфраструктури геопросторових даних».

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 4. Архітектура національного геопорталу

Мережа геопорталів як базова архітектура НІГД. Еталонна архітектура геопорталу Open Geospatial Consortium. Особливості реалізації геопорталу INSPIRE. Структура, склад та функції сервісів Національного геопорталу.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 5. Оцінка стану розвитку НІГД у сфері діяльності слухача за індикаторами: урядування та інституційне забезпечення; законодавство і політика; фінансове забезпечення; дані; інновації та стандарти

Оцінка стану розвитку НІГД в галузі за методикою Комітету експертів ООН з управління глобальною геопросторовою інформацією UN-GGIM - United Nations Committee of Experts on Global Geospatial Information Management (UN-GGIM) за індикаторами: урядування та інституційне забезпечення; законодавство і політика; фінансове забезпечення; інновації та стандарти.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 6. Оцінка стану розвитку НІГД у сфері діяльності слухача за індикаторами: дані, партнерство; спроможність та освіта; комунікації та залучення

Оцінка стану розвитку НІГД в галузі за методикою Комітет експертів ООН з управління глобальною геопросторовою інформацією UN-GGIM за індикаторами: дані; партнерство; спроможність та освіта; комунікації та залучення. Побудова діаграми оцінки стану розвитку НІГД.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Модуль 2. Методичні основи розроблення специфікацій для наборів геопросторових даних

Тема 1. Зміст та засоби забезпечення інтероперабельності інформаційних ресурсів НІГД

Мотивація для відповідальних за НІГД в сфері діяльності. Виклики для інтероперабельності геопросторових даних. Інтероперабельність як ключова властивість НІГД. Еталонна модель інтероперабельності. Зміст сервіс-центричного підходу до взаємодії в НІГД. Види геоінформаційних продуктів НІГД. Зміст інформаційно-центричного підходів до забезпечення інтероперабельності. Система єдиних вимог до сумісності геопросторових даних НІГД.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2. Структура, нормативне забезпечення та основні етапи розроблення специфікацій для наборів геопросторових даних

Структура специфікацій НГД згідно із технічними регламентами НІГД та ДСТУ ISO 19131. Обов’язкові та опціональні розділи специфікацій НГД. Вимоги національних та міжнародних стандартів до змісту розділів специфікацій. Досвід розроблення специфікацій геопросторових даних INSPIRE. Етапи розроблення специфікацій для наборів геопросторових даних.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3. Структура та методика розроблення каталогу об’єктів наборів геопросторових даних

Призначення та мета розроблення каталогу об’єктів. Вимоги до складу каталогу об’єктів згідно із національними та міжнародними стандартами з географічної інформації ( ДСТУ 8774:2018 та ДСТУ ISO 19110:2017, IDT). Основні концептуальні вимоги до каталогізації об’єктів. Вимоги до визначення та опису типів об’єктів. Вимоги до визначення та опису атрибутів об’єктів. Вимоги до визначення та опису асоціацій об’єктів. Вимоги до визначення та опису операцій з об’єктами. Вимоги до XML-реалізації вмісту каталогу об’єктів. Досвід розроблення каталогів об’єктів геопросторових для бази топографічних даних та тематичних даних в специфікаціях INSPIRE.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 4. Вимоги до якості геопросторових даних

Визначення та зміст категорії якості наборів геопросторових даних. Уніфікація елементів та мір якості геопросторових даних згідно з міжнародним стандартом ISO 19157. Методика визначення переліку елементів та мір якості для тематичних наборів геопросторових даних. Досвід розроблення вимог до якості геопросторових даних для бази топографічних даних та тематичних даних в специфікаціях INSPIRE. Методика та схема процесу оцінювання якості наборів геопросторових даних.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 5. Розроблення проєкту переліку та загального складу наборів тематичних геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста

Розробити проєкт переліку наборів геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста з переліком класів об’єктів цих наборів та їх ідентифікаційними кодами у відповідності до принципів системи ідентифікації наборів геопросторових даних НІГД.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 6. Розроблення проєкту загальних розділів специфікації для набору тематичних геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста згідно із технічними регламентами НІГД

Розробити проєкт змісту загальних розділів специфікація (Стислий огляд, Сфера застосування; Ідентифікація геоінформаційного продукту, Система відліку) для набору тематичних геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 7. Розроблення фрагменту каталогу об’єктів для набору тематичних геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста

Розробити фрагмент каталогу для 4 – 5 типів об’єктів набору тематичних геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста, що містить визначення та опис типів об’єктів,  визначення та опису атрибутів об’єктів, визначення та опису асоціацій об’єктів, визначення та опису обмежень щодо подання моделей об’єктів.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 8. Визначення переліку елементів та мір якості для набору тематичних геопросторових для сфери діяльності спеціаліста

Скласти перелік елементів та мір якості для набору тематичних геопросторових даних для сфери діяльності спеціаліста на основі уніфікованих елементів та мір якості геопросторових даних згідно з міжнародним стандартом ISO 19157, що розглядаються у Лекції 4 модуля 2 та надаються у методичних матеріалах до цього практичного заняття. Визначити вимоги до оптимальних діапазонів значень показників позиційної точності для окремих типів об’єктів набору.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Модуль 3. Технологія моделювання геопросторових даних

Тема 1. Структура та принципи моделювання геопросторових даних для НІГД

Основні визначення та рівні моделювання геопросторових даних. Вимоги до набору геопросторових даних. Визначення та принципи концептуального моделювання геопросторових даних (згідно з ДСТУ ISO 19101:2009 (ISO 19101:2002, IDT) «Географічна інформація. Еталонна модель»). Визначення прикладної схеми,  етапи її створення згідно з ДСТУ 8774:2018 «Географічна інформація. Правила моделювання геопросторових даних» та комплексу міжнародних стандартів ISO 19100 «Географічна інформація/Геоматика». Досвід розроблення прикладних схем в специфікаціях INSPIRE.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2. Технологія та правила моделювання геопросторових даних відповідно до ДСТУ 8774:2018 «Географічна інформація. Правила моделювання геопросторових даних»

Технологічна схема моделювання геопросторових даних. Визначення загальної об’єктної моделі, її мета та основна структура. Склад просторової схеми та правила її подання. Склад часової схеми та правила її моделювання. Склад та геометрія покриття та правила його моделювання.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3. Концептуальне моделювання з використанням мови UML інструментальними засобами для розроблення UML-діаграм класів об'єктів

Загальні відомості про мову UML. UML-нотації: елементи та їх призначення (пакети, класи, атрибути, відношення, класифікатори). Аналітичний огляд інструментальних засобів з ліцензією з відкритим кодом і пропрієтарних інструментальних засобів для розробки UML-діаграм класів об'єктів: особливості, переваги та недоліки. Досвід розроблення діаграм пакетів і класів об'єктів для моделювання типів об’єктів набору геопросторових даних Основної державної топографічної карти масштабу 1:50 000.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 4. Вимоги до забезпечення сумісності наборів геопросторових даних

Визначення поняття сумісності та цілісності набору геопросторових даних. Визначення топологічних відношень між типами об’єктів. Визначення топологічної узгодженості набору геопросторових даних (на рівні екземплярів об’єктів, на рівні одного класу та набору даних у цілому). Класифікація ідентифікаторів та їх застосування. Визначення доменної цілісності та використання класифікаторів на основі «CodeList». Визначення посилальної цілісності на основі ідентифікаторів.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 5. Створення діаграми пакетів набору тематичних геопросторових даних

Створення діаграми пакетів набору тематичних геопросторових даних за профілем діяльності спеціаліста.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 6. Створення діаграми класів набору тематичних геопросторових даних

Створення діаграми класів набору тематичних геопросторових даних за профілем діяльності спеціаліста.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 7. Методика використання системи Object Modeling Technique for Geographic Applications (OMT-G) для розроблення прикладних схем геопросторових даних

Порядок роботи у програмному забезпеченні Object Modeling Technique for Geographic Applications (OMT-G) з метою розроблення прикладної схеми геопросторових даних та імпорту модель даних у ОР СКБД PostgreSQL/PostGIS.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 8. Методика використання системи Enterprise Architect для розроблення прикладних схем геопросторових даних

Порядок роботи у програмному забезпеченні Enterprise Architect з метою розроблення прикладної схеми геопросторових даних.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Модуль 4. Методика підготовки та порядок реєстрації метаданих на національному геопорталі

Тема 1. Призначення та структура метаданих геоінформаційних ресурсів НІГД

Основні терміни та визначення метаданих. Призначення метаданих у НІГД. Нормативно-правове та методичне забезпечення метаданих. Уніфікація метаданих на основі міжнародних стандартів.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2. Профілі та елементи метаданих геоінформаційних ресурсів НІГД

Принципи створення профілів стандартів. Профіль INSPIRE: особливості, призначення та реалізація. Профілі НІГД для підтримки метаданих геоінформаційних ресурсів. Склад профілів НІГД. Інструментальні засоби для підтримки і формування метаданих.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3. Життєвий цикл метаданих геопросторових даних та геоінформаційних сервісів

Порядок і особливості формування метаданих. Порядок і особливості валідації метаданих. Порядок і особливості оновлення метаданих. Порядок і особливості публікування метаданих в мережі Інтернет.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 4. Порядок формування метаданих геоінформаційних ресурсів на пілотному проекті національного геопорталу

Відповідальні особи за формування та реєстрацію метаданих. Відповідальні особи за визначення складу метаданих. Вимоги до формування метаданих геоінформаційних ресурсів. Методика формування метаданих геоінформаційних ресурсів на пілотному проекті національного геопорталу.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 5. Формування метаданих геоінформаційних ресурсів у середовищі з використанням програмних засобів

Детальний порядок формування метаданих геоінформаційних ресурсів у середовищі з використанням програмних засобів у відповідності до ISO 19115 та ISO 19115-1.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 6. Формування  метаданих геоінформаційних на пілотному проекті національного геопорталу

Детальний порядок формування та реєстрації метаданих геоінформаційних на пілотному проекті національного геопорталу у відповідності ISO 19115-1.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Модуль 5. Стандартизація географічної інформації

Тема 1.  Методичні та інституційні основи стандартизації географічної інформації. Огляд комплексу стандартів ISO 19100 Географічна інформація/Геоматика

Визначення та загальна типологія стандартів. Організація стандартизації у сфері географічної інформації. Загальна структура комплексу ISO 19100. Інфраструктурні стандарти. Стандарти моделювання даних. Стандарти на метадані та адміністрування даних. Стандарти на сервіси географічної інформації. Стандарти кодування географічної інформації. Стандарти для тематичних сфер та функціональні стандарти.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2.  Національний стандарт України ДСТУ 8774:2018 «Географічна інформація. Правила моделювання геопросторових даних»

Роль стандартів в інфраструктурі просторових даних. Основні компоненти профілів для національних інфраструктур геопросторових даних. Роль стандарту в процесі створення і розвитку національної інфраструктурі геопросторових даних в Україні. Сфера застосування стандарту ДСТУ 8774:2018. Структура стандарту ДСТУ 8774:2018. Основні типи даних. Правила для прикладної схеми.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3.  Національний стандарт України ДСТУ ISO 19131:2019 Географічна інформація. Специфікація геоінформаційного продукту

Стислий огляд. Сфера застосування специфікації. Ідентифікація геоінформаційного продукту. Зміст і структура даних. Системи відліку. Якість даних. Постачання геоінформаційного продукту. Метадані.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Модуль 6. Бази геопросторових даних

Тема 1.  Основи проєктування БГД та моделювання даних

Етапи проектування баз геопросторових даних. Концептуальна модель БГД. Логічна модель БГД. Фізична модель БГД. Фази життєвого циклу створення систем баз даних. Деякі особливості проектування баз геопросторових даних. Приклади реалізованих БГД в Україні.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2. Геометричні типи даних та формати геопросторових даних в середовищі СКБД PostgreSQL/PostGIS

Набути навички із завантаження кадастрових даних до бази геопросторових даних в ОР СКБД PostgreSQL/PostGIS та формування SQL-запитів в середовищі СКБД до бази кадастрових даних на множині атрибутів таблиць об’єктів навчального набору даних. Набути навички та формування просторових SQL-запитів до бази кадастрових даних з використанням типу даних ST_Geometry та просторових функцій в середовищі ОР СКБД PostgreSQL/PostGIS

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3. Створення бази геопросторових даних в СКБД PostgreSQL/PostGIS та її використання для тематичного картографування в QGIS

Ознайомлення та застовування методики створення, модифікації та використання баз просторових даних для моделювання й просторового аналізу даних із використанням SQL в середовищі ОР СКБД PostgreSQL/PostGIS

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Модуль 7. Основи геоінформатики

Тема 1.  Вступ до географічних інформаційних систем та баз даних

Предмет геоінформатики та класифікація геоінформаційних систем. Моделі геоінформаційних систем: функціональна модель, компонентна модель. Компонентна модель ГІС: методичне, математичне, програмне,  інформаційне, лінгвістичне, технічне, правове, організаційне та ергономічне  забезпечення. Допустима організація даних, обмеження цілісності, множина операцій, допустимих над об’єктами. Ієрархічні, мережеві та реляційні моделі даних. Реляційні моделі даних. Поняття про Декартовий добуток, відношення, домен, кортеж та атрибути даних. Моделі геопросторових даних. Континуальні та дискретні моделі. Поля. Растрові, векторні та гібридні растрово-векторні моделі даних

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні лекції-презентації та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 2. Практичне використання топологічних моделей даних

Топологічна модель даних. Рівні топологічних моделей даних. Спагеті модель. Ланцюгово-вузлова структура даних. Рівень даних планарний граф. Бінарні топологічні відношення: матриця дев’яти перетинів. Просторові оператори: накладання (overlaps), повністю вміщує (entirely contains) , повністю вміщується (entirely_contained_by), вміщує (contains), вміщується (contained_by) , переривається всередині (terminates in) перериває інший (terminus_of), перетинає (passes_through) тощо.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

Тема 3. Робота з геопросторовими даними та геоінформаційними сервісами у програмних забезпеченнях

Набуття базових навичок роботи з векторними і растровими геопросторовими даними в середовищі геоінформаційних систем QGIS, ArcGIS; проведення геоінформаційного аналізу геопросторових даних у середовищі QGIS, ArcGIS.

Форма проведення навчальних занять та методи навчання: дистанційно у формі вебінарів, під час яких рекомендовані інтерактивні практичні роботи та семінари, дискусії, ситуаційні вправи (практичні кейси), дослідницькі методи, самостійне опрацювання матеріалів учасниками професійного навчання тощо.

 

https://www.knuba.edu.ua/wp-content/uploads/2024/01/nakaz-2023-11-03-pohodzh-prog.pdf

Контактна інформація для деталей про навчальну програму: тел. +380660087211,  ел. пошта edu.nsdi@gmail.com

Деталі про проходження навчання за вказаною програмою: https://www.knuba.edu.ua/about/administrativni-pidrozdili/centr-z-pitan-zabezpechennya-yakosti-osviti/viddil-spriyannya-individualnogo-rozvitku/

Вимоги до технічного забезпечення:  наявність у слухача камери та мікрофону, платформа Zoom (https://zoom.us/download)

Анкета слухача для самооцінки знань у сфері НІГД: https://forms.gle/mLkPCKkZuF2sZRAD9

Підсумковий контроль здійснюється у формі підсумкового тестування.

 


Цільова група:

Категорії посад державної служби: Б В

Категорії посад в органах місцевого самоврядування: IV V VI VII

Вимоги до учасників навчання:

наявність вищої освіти ступеня молодшого бакалавра або бакалавра, вільне володіння державною мовою.


Обсяг програми (кредити ЄКТС): 2.07

Набір на програму не розпочато.

Викладачі на курсі

  • Науково-педагогічний стаж складає 3 роки: З 2020 р. по теперішній час працює в КНУБА на кафедрі геоінформатики та фотограмметрії на посаді асистента. Опублікував 35 наукових та навчально-методичних праць, з яких: 31 – публікації (одноособові та у співавторстві), 4 – навчальних посібники у співавторстві. Детальніше
  • Загальний стаж науково-педагогічної роботи 10 років. 2009 – 2014 рр. – молодший науковий співробітник ДП «Науково-дослідного інституту геодезії і картографії» (за сумісництвом). 2010-2011 рр. – приймала участь у проекті Tempus IV по модернізації вищої освіти з геоінформаційних технологій в Україні. 2013 р. – асистент кафедри геоінформатики і фотограмметрії КНУБА. 2013 р.– захистила кандидатську дисертацію на тему: «Геоінформаційний моніторинг природних комплексів України». 2018 р. – теперішній час – старший науковий співробітник ДП «Науково-дослідного інституту геодезії і картографії» (за сумісництвом). 2017 – теперішній час доцент кафедри геоінформатики і фотограмметрії. 14 грудня 2018 року отримала вчений ступінь доцента. Детальніше
  • Загальний стаж науково-педагогічної роботи 50 років: науковим керівником, системним аналітиком та розробником низки програмних комплексів комп’ютерної графіки і геометричного моделювання, зокрема, для автоматизації проектування об’єктів будівництва, геоінформаційних систем для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, геоінформаційних систем містобудівного кадастру, моніторингу територій та геопорталів загальнодержавного, регіонального та місцевого рівнів національної інфраструктури геопросторових даних. Співавтор технічного завдання створення національного геопорталу Національної інфраструктури геопросторових даних. Детальніше
  • з 2020 року по теперішній час - завідувач кафедри геоінформатики і фотограмметрії Київського національного університету будівництва і архітектури. З 1998 року по 2020 рік - директор Науково-дослідного інституту геодезії і картографії. З 1994 по 1998 рік - працював головним інженером, згодом заступником директора з наукової роботи Українського аерогеодезичного підприємства, Директором Науково-дослідного і виробничого інституту «Геодезкартінформатика». З 1983 р. по 1994 рік - працював старшим науковим співробітником та завідувачем лабораторії в Науково-дослідному інституті автоматизованих систем у будівництві. Був науковим керівником та розробником відомих програмно-методичних комплексів “Інвент-ГРАД”, ”Топо-ГРАД”, призначених для автоматизованого оброблення результатів топографо-геодезичних робіт, що виконуються при інвентаризації земель та при інженерно-геодезичних розвідуваннях об’єктів будівництва. З 1973 р. по 1983 р. - працював інженером, старшим інженером та начальником комплексної інженерно-геодезичної партії Українського державного інституту інженерно-технічних розвідувань (УкрДІНТР). Детальніше
Місце проведення навчання

Повітрофлотський пр., 31, м. Київ, Україна, 03037

Київ