HOW-TO, АБО ПОСІБНИК РЕФОРМАТОРА

«Книга фіксує досвід, напрацьований командою реформ. Оскільки змінювати потрібно майже всі аспекти та системи державного управління, роботи у команди було багато, ще більше її - попереду. За час, що минув з Революції Гідності, зроблено багато речей, що є корисними для держави та суспільства; в систему державного управління приходять нові творчі та досвідчені люди, що уможливлюють подальший рух; багато цікавих конкретних проектів демонструють нам, що зміни можливі, що можна думати і працювати по-новому. Зважаючи на підходи сучасного стратегічного управління, можна зробити декілька зауважень. Відчувається відсутність «Великої ідеї» (над-ідеї), яка могла б стати критерієм для всіх реформаторських зусиль. Наведення ладу згідно зі «здоровим глуздом» (кращими практиками) – не найгірший вектор зусиль, але воно точно не приведе до проривних результатів, потрібних країні. В тексті згадуються слова Бісмарка про те, що «з поганими законами і хорошими чиновниками цілком можна керувати країною» але нам всім досі не дуже зрозуміло - як ми сподіваємось отримати нову бюрократію – з сучасним світоглядом, відповідальну, підзвітну, ефективну, продуктивну та компактну. Саме зафіксовані та узгоджені з суспільством «великі ідеї», базові цінності, принципи та підходи дозволяють обирати пріоритети державної політики, узгоджувати їх між собою та будувати системи урядування, які гарантовано забезпечують їх реалізацію. Саме наявність корпусу підготовлених державних службовців, які готові служити суспільству і державі, забезпечує і продуктивність і незворотність реформ. Отже, бажаємо наступним реформаторським командам використати напрацювання, описані в книзі, та вивести реформи в новий - стратегічний дискурс - візійний, ціннісний, масштабний; такий, що дозволить Україні зайняти достойне місце в сучасному світі.»

Едуард Мальцев, заступник декана Києво-Могилянської бізнес школи [kmbs]

 

Посібник реформатора підготовлений проектним офісом Національної ради реформ служить прикладом того, як за 3 роки проведення реформ в Україні був вироблений системний підхід до розробки та запровадження реформ. Національна рада реформ стала не просто комунікаційним майданчиком між різними органами влади, а повноцінним мозковим центром, який розробляє рішення та аналізує процеси їх виконання. Запропоновані у книзі підходи та стандарти діяльності Нацради відповідають кращим світовим практикам з аналізу і вироблення політики в органах влади.

Книга стає актуальною на фоні проведення реформи державної служби в Україні та запровадження директоратів з вироблення та аналізу політики. Впевнений, що використання стандартів та підходів розроблених в Нацраді реформ дозволить швидко запустити в міністерства процес вироблення якісно нових рішень, і, водночас, їх зв’язок із загальною системою реформування в Україні.

Віктор Андрусів, виконавчий директор Українського інституту майбутнього