НАДС ПРОВІВ МОНІТОРИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ ЗА МЕТОДОЛОГІЄЮ SIGMA У 2023 РОЦІ

НАДС провів моніторингове дослідження професійного навчання державних службовців за методологією SIGMA у 2023 році

30 Квітня 2024

Навіщо ми це робимо?

Навчання державних службовців в Україні періодично оцінюється Програмою SIGMA відповідно до європейських принципів державного управління. Їх враховує й Стратегія реформування державного управління України на 2022-2025 роки (Стратегія РДУ).

Для проведення такої оцінки НАДС щорічно проводить моніторингове дослідження, збираючи інформацію від державних органів про організацію навчання їх працівників.

За результатами періодичної оцінки ми отримуємо об’єктивні висновки від зовнішніх експертів (фахівців Програми SIGMA), а також їх пропозиції/рекомендації для підвищення ефективності організації професійного навчання.

Які індикатори беруться до уваги?

  • Кількість державних службовців, які протягом року пройшли професійне навчання (за рахунок коштів державного бюджету) – підготовку магістрів та/або підвищення кваліфікації.
  • Витрати державного органу на навчання пропорційно до річного фонду оплати праці.

 Отримані дані свідчать про:

  • сучасний стан реалізації права/обов’язку державних службовців на професійне навчання;
  • виконання державними органами обов’язку фінансувати навчання своїх працівників;
  • адміністративну спроможність державного управління в Україні діяти згідно з Принципами державного управління, сформульованими Програмою SIGMA (зокрема в частині організації навчання державних службовців);
  • потенціал державного апарату виконувати зобов’язання, взяті Україною у контексті набуття членства в ЄС, у рамках діалогу щодо вступу України до ОЕСР, а також здійснювати повоєнне відновлення та розвиток України.

 Які результати проведеного НАДС моніторингового дослідження за 2023 рік?

  • Проаналізовано інформацію про професійне навчання стосовно 98 % державних службовців (від їх фактичної чисельності станом на 01.01.2023).
  • Вивчено інформацію, надану Офісом Президента України, Секретаріатом Кабінету Міністрів України, Апаратом Верховної Ради України, Державним управлінням справами, 96 центральними органами влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, що функціонують у 24 областях України та місті Києві.
  • У 2023 році професійне навчання пройшли 74 417 державних службовців, з яких:
  • 152 державні службовці категорії «А» (71 %),
  • 19 516 державних службовців категорії «Б» (48 %)
  • 54 749 державних службовців категорії «В» (45%).

Загалом частка державних службовців, які пройшли професійне навчання у 2023 році, становить 46 %. Це на 13 % більше, ніж у 2022 році, але на 14 % нижче, ніж заплановано Стратегією РДУ.

Витрати державних органів на підвищення кваліфікації державних службовців становлять в середньому 0,03 % від фонду оплати праці. Це на 0,01 % більше, ніж у 2022 році, водночас на 1,47 % нижче запланованого у Стратегії РДУ.

Які основні тенденції виявило моніторингове дослідження за 2023 рік?

  • чим нижче категорія посади державної служби, тим менше частка державних службовців, які пройшли навчання за рахунок коштів державного бюджету (вони також мають можливість проходити навчання за рахунок коштів місцевих бюджетів);
  • зі зниженням категорії посади збільшується частка жінок, які пройшли навчання;
  • активність навчання географічно нерівномірна: найактивніше навчаються державні службовці Черкаської, Волинської, Вінницької, Житомирської, Івано-Франківської, Тернопільської, Львівської областей; найменша частка припадає на Херсонську, Запорізьку, Київську області (за рахунок коштів державного бюджету навчається кожний четвертий), Донецьку область і м. Київ (кожний п’ятий);
  • охопленість навчанням (за рахунок коштів державного бюджету) державних службовці місцевих державних адміністрацій є меншою (на 31 %), ніж працівників органів вищого рівня;
  • під час війни державним органам вдалося збільшити витрати на навчання своїх працівників (на 0,01%), але вони значно менші за нормативно встановлений показник (не більше 2 % фонду оплати праці);
  • особливості здійснення державного управління в умовах воєнного стану, реформування державного сектору (зокрема реорганізація державних органів) ускладнює реалізацію вимог законодавства щодо навчання державних службовців, а також проведення моніторингового дослідження з цих питань (особливо в розрізі адміністративно-територіальних одиниць).
  •  

Для детальної інформації пропонуємо ознайомитися зі звітом.